Friday 12 August 2011

Tried and Tested: Swedish Jam Tarts





Blogs are just so great for inspiration!

Wilhelmine suggested these quick and easy jam tarts a few days ago, a recipe she had found in a Swedish magazine (her tarts look nicer, actually).

I have often thought we take it for granted the similarities between the Scandinavian languages. Without going into language history, it is safe to say that most Scandinavians more or less understand all three languages without too much effort (in my view - Norwegians tend to be best at understanding the other two...;-). Admittedly, there are the odd words here and there that is completely different, but that is just charming, I think. And even if there are some cultural differences between Norway, Sweden and Denmark, I think it is safe to say we still feel very much 'related' - like cousins!

Anyway, I am digressing wildly!!!

:-)


Here is the recipe in English (you can check out Wilhelmine's blog for the Norwegian translation):

Be warned - these tartlets are very moore-ish!

I made only half the portion and they all 'disappeared' in an evening!

200 gram soft butter
100 gram sugar
2 tsp vanilla sugar
270 gram flour
Jam

Whip the butter and sugars light and airy.
Add the flour and knead well.
Pour the thick batter onto the table and form to two long sausages.
Divide them into 3 cm pieces which you roll into balls
Each ball goes into a cup cake form and press a hole in the middle.
Add the jam of your choice to the hole.


Bake in the oven on 200 degrees for about 15 mins
- mind they don't burn

6 comments:

  1. herregud, hvorfor skal alle poste fristende matinnlegg akkurat i dag? Akkurat mens jeg sitter sulten her og prøver å få bukt med mageondet? He he. For dette så godt ut!

    ReplyDelete
  2. Dette så godt ut. Jeg er ikke alltid så flink å lage mat, men denne så enkel ut. Og den kjøkkenmaskinen - et must for alle hjem :-) Er det ellers roligere i gatene nå?

    ReplyDelete
  3. Ser jo aldeles nydelig ut og jeg som har fått litt ekstra lagt til på magen i sommer bør holde meg unna...enkelt er det ikke. God tur sørover, håper det blir nydelige dager. Her er det nå et glass vin på terrassen, mannen i lakseelven og Studenten i selskap....Har forresten bestillt Afternoon Tea på Ritz i London i november, Claridge var fullbooket. Studenten, Revisoren og jeg, vi gleder oss, men vet ikke helt hvordan vi skal oppføre oss. Vi får se hva de andre gjestene gjør.

    ReplyDelete
  4. Hei, så koselig at du laget dem da, ja, ikke sant de er gode, jeg bare elsker dem...ha en fin helg videre, klemmer fra Wilhelmine. NB! Håper det snart blir ro i England, så leit å se så mye bli ødelagt...vi tenker på dere "over there".

    ReplyDelete
  5. Jeg er i et heftig søtmonshumør i dag, så jeg ble helt klart fristet, og når det i tillegg ikke så altfor avansert ut, så virket det ikke engang avskrekkende for verdens dårligste husmoremne; aka meg! :)
    Håper du finner ut av maskina ;)
    Ha en fin søndagskveld!
    Klem
    Lise

    ReplyDelete
  6. Wow dette så lekkert ut du. Blir reint sulten jeg.Prøver en sunn linje til hverdags.
    Klem

    ReplyDelete

Pinterest